Nationella besökare står för 81 procent av gästnätterna i Växjö kommun. Av de internationella gästerna är det framför allt besökare från Tyskland, Danmark, USA och Nederländerna som väljer Växjö. Mer information om de internationella besökarnas drivkrafter finns hos Visit Sweden.
Att försöka nå alla riskerar att man inte når någon. Genom att prioritera målgrupper kan vi använda resurserna smart och skapa störst effekt i vår marknadsföring.
Självklart välkomnar vi alla besökare – men genom att fokusera på dem som har störst chans att återvända eller dela sina upplevelser kan vi skapa mer minnesvärda möten med Växjö.
I dag utgår många företag och destinationer från drivkrafter snarare än ålder. Intressen och behov går över generationsgränser och gör det möjligt att skapa upplevelser som verkligen engagerar.
För att utveckla träffsäkra och attraktiva erbjudanden behöver vi därför förstå vilka besökare som dras till Växjö. Här presenterar vi Växjös fyra huvudmålgrupper – deras drivkrafter, beteenden och behov – samt tips på hur du som aktör kan möta dem.
Den bekväma naturälskaren är en person som vill vara nära naturen, uppleva friluftsliv och känna sig fri – men utan att det blir krångligt eller tidskrävande. Vandring, cykling eller bara att vistas utomhus styr valet av resmål. Det ska vara enkelt att hitta, förstå och genomföra – tydlig skyltning är a och o!
De uppskattar färdiga paket och vill gärna kombinera aktivitet med avkoppling, gärna tillsammans med andra som delar intresset. Naturälskaren finns i alla åldrar.
Tips till företag:
Den vardagssmitande måltidsnjutaren drivs av smakupplevelser och matglädje. God mat och dryck, gemenskap och sociala upplevelser är ofta avgörande för valet av resmål. De uppskattar spännande, lokala och kvalitativa matupplevelser och är beredda att lägga lite extra för att få något utöver det vanliga. De delar gärna upplevelser på sociala medier.
Tips till företag:
Designnörden vill uppleva design, arkitektur och kreativa miljöer – från utställningar och designbutiker till designhotell och konstnärliga miljöer. Kvalitet är viktigare än kvantitet och varje upplevelse ska kännas genuin, väl genomtänkt och inspirerande.
Designnörden har ofta ett intresse för kultur och konst och kombinerar gärna resan med kulturella upplevelser. Boendet är en del av upplevelser och får gärna vara unikt, spegla kreativitet och stil.
Tips till företag:
Den upplevelsesökande evenemangsbesökaren drivs av händelsen i sig – det kan vara allt från nationella ungdomscuper till välkända artister eller landskamper. Resans fokus är själva evenemanget, men väl på plats tar besökaren gärna del av stadens övriga utbud som restauranger, caféer, hotell och shopping.
Målgruppen är flexibel och varierar beroende på evenemangets karaktär. De uppskattar ofta paketlösningar som gör det enkelt att kombinera evenemang med boende, mat och aktiviteter.
Tips till företag: