Växjö utökar med fler InfoPoints inför sommarens turistsäsong

För tre år sedan startade Växjö upp konceptet InfoPoints – enklare bemannade turistserviceplatser som kan ge turistisk information till besökare. Inför sommaren 2018 finns sju InfoPoints i Växjö och cirka 45 personer har under våren utbildats i de olika verksamheterna.

 

Växjös InfoPoints fungerar som en förlängning av Växjö Turistcenter och möter besökaren där den befinner sig. Flera av Växjös InfoPoints har öppet dygnet runt och ligger på strategiska platser i kommunen. I Växjö är följande verksamheter Info Points;

  • Elite Park Hotel
  • Elite Stadshotellet
  • Evedals Camping
  • Ingelstadhuset (ny 2018)
  • Quality Hotel Royal Corner
  • Scandic Växjö
  • Växjö kommun kontaktcenter (ny 2018)

 

Nytt för i år är att vi utökar med Ingelstadhuset och Växjö kommuns kontaktcenter. Ingelstadhuset har ett bra geografiskt läge vid väg 27 och är en viktig inkörsport till Växjö, säger Peter Knutsson på Växjö & Co.

 

Vi får redan idag frågor från besökare som kommer till Växjö. Genom att samla på oss ytterligare kunskaper och samverka bidrar vi till att kunna möta besökarna på bästa sätt, säger Jessica Ulfsax Jonasson, kontaktcenterchef.

Sommarstaden Växjö

InfoPoints möter Växjös besökare under hela året men har en viktig roll i att bidra till stadens utveckling under sommarmånaderna. Växjö har vuxit som sommarstad de senaste åren. Mellan juni och augusti, 2015–2016, ökade antalet uthyrda rum i Växjö kommun med 18 %. Motsvarande siffra för 2016–2017 var 3,2 %. Det finns ett stort antal sommarevent på olika håll i hela kommunen vilket bidrar till att öka Växjös attraktionskraft som sommarstad. Scensommar har i år nästan 60 programpunkter, Allsång i Linnéparken gör sin 16:e säsong och Karl-Oskardagarna har i år startat ett nytt samarbete i form av NRJ in the park.

För mer information;

Peter Knutsson, Växjö & Co, 0470-73 32 61

Jessica Ulfsax-Jonasson, 0470-410 00

Relaterade nyheter